Truskawki z szypułką czy bez?

Truskawki, według wielu najsmaczniejszy polski owoc, to doskonałe źródło witaminy C (znacznie lepsze niż cytrusy), witaminy B2, B3, A i E oraz szeregu składników mineralnych, w tym fosforu i krzemu, magnezu, manganu, potasu, wapnia i żelaza. Dzięki tym związkom truskawki odkwaszają organizm, koszystnie wpływają na serce, regulują poziom cukru we krwi, obniżają poziom cholesterolu, spowalniają proces starzenia się organizmu.

Owoce truskawki charakteryzują się wysoką zawartością związków fenolowych, a więc cechuje ich wysoka aktywność antyoksydacyjna, zawierają 10x wyższą zawartość tych związków od warzyw i tyle samo razy wyższą od zbóż. Ponadto, truskawki mają 1,3x większą aktywność antyoksydacyjną niż pomarańcze, 2x większą niż winogrona, 5x większą od jabłek.

Większość z nas spożywa truskawki pozbawiając je wcześniej szypułek. Jesteśmy tak do tego przyzwyczajeni że nie wyobrażamy sobie jedzenia tego owocu z szypułkami. Co więcej niektórzy pozbawiają truskawki szypułek jeszce przed umyciem owoców. Tymczasem jest to podstawowy błąd. Szypułka truskawki stanowi swoisty korek zapobiegający przedostaniu się wody do wnętrza owocu i wypłukaniu z niego cennych składników. Truskawka bez szypułki myta pod bieżącą wodą "okradana" jest ze smaku i swoich zdrowotnych wartości. Trwałość takich owoców jest znacznie krótsza a ich smak traci aromat.

Szypułka truskawki stanowi swoisty korek zapobiegający przedostaniu się wody do wnętrza owocu i wypłukaniu z niego cennych składników.

Co więcej, szypułka truskawki podobnie jak jej liście jest całkowicie jadalna i niestety usuwając ją z owocu pozbawiamy się znacznej część witamin, minerałów i związków. To właśnie liście i szypułki truskawki (a zwłaszcza te młode) mają silniejsze właściwości antyoksydacyjne oraz zawierają więcej związków polifenolowych (odpowiedzialne za te właściwości) niż owoce. Co więcej, mają one większy potencjał antyoksydacyjny od witaminy C i E.

Mało kto słyszał, że liście truskawek, mają taki sam prozdrowotny efekt na ludzki organizm, co owoce. Polifenole zawarte w liściach truskawki działają: antyoksydacyjnie, przeciwzapalnie, przeciwwirusowo, antybakteryjnie, antymutagennie, przeciwdziałają cukrzycy i działają przeciwnowotworowo.

Warto zaznaczyć że najlepsze truskawki zawsze będą pochodzić z własnego ogrodu lub niewielkiej przydomowej lokalnej plantacji, hodowane bez użycia chemicznych środków ochrony roślin i sztucznych nawozów.Te niewiadomego pochodzenia z wielkich plantacji mogą bardziej zaszkodzić niż przynieść nam korzyści dla zdrowia.

Znając już potencjał liści i szypułek truskawki warto się zastanowić przed wyrzuceniem szypułek do kosza na śmieci czy zdobyciem młodych liści truskawki w celu zasuszenia ich i korzystania z ich dobroczynnego wpływu na organizm przez cały rok poprzez przygotowanie z nich naparu w formie herbatki.​ Oczywiście zaraz odezwą się wielbiciele niezrównanego smaku truskawek którzy powiedzą że jedzenie szypułek to profanacja smaku tego owocu, ale np. spożywając truskawki w formie zmiksowanej np. z jogurtem czy kefirem warto tam wrzucić owoce z szypułką, bo zmiana smaku będzie niezauważalna natomiast jego właściwości znacznie lepsze.